tirsdag 17. mars 2009

Hanmer Springs

17 mars

For første gang på lenge kunne vi sove litt lenger uten å ha det tidspresset, å være ute til 10. Så etter å ha lese litt og laget frokost bar det av sted til et område med flere utendørs bassenger, kafè og en plass å nyte solen. Hanmer Springs er et populært feriested for folk fra New Zealand. Det ligger bare 90 minutter fra Christchurch og har både varme basseng hele året med tilhørende Spa-muligheter, men også mye utendørsaktiviteter.

Etter en fem minutters gåtur var vi fremme på Hanmer Springs Thermal Spa. Det første vi gjorde var å låse inn sekken vår og orientere oss litt om hva som var der. Vi prøvde det store ”kalde” bassenget først som bare holdt 28 grader. Det var ikke så mye folk der så vi fikk nesten ha bassenget for oss selv. Noen runder senere gikk vi videre for å sjekke ut om der var noe annet interessant, og vi endet opp i et mindre basseng med noen steiner i. Dette holdt 34 grader og var varmt og godt. Siden det var bare 20 grader i luften var det godt å få varmet oss opp litt ;) Vi kom i snakk med et par der som var fra nordøya, Wellington. De spurte mange interessante spørsmål som hvor mange timer vi har sol i Norge og hva en loff koster og så videre. Vi fant ut at det meste er realtivt mye dyrere i Norge, noe som ikke var noen stor overraskelse. Det satt også en fyr der fra Australia som hadde vært på ferie i Norden. De hadde vært noen dager i Finland og Sverige før de tok toget til Oslo og siden Bergen. Det regnet i Bergen konstanterte han. Etter tre dager i Bergen reiste de videre for de hadde ikke råd til å være i Norge lenger, reisen gikk til Polen. Igjen, er dette et bevis på at folk her er meget hyggelige og ikke vanskelig å komme i snakk med. Vi avsluttet badingen med et svovel-basseng (nei...ikke ren svovel...) som holdt rundt 40 grader. Der holdt jeg ut ca fem minutter før det begynte å prikke i huden og jeg måtte ut.

Vi gikk bort i skapet vårt og hentet ut bøker og håndkle siden vi hadde bestemt oss for å sitte å slappe av i sola. Marie leste halve Q&A boka mens jeg leste noen kapitler om Eragon i siste boken Brisingr. På den tiden vi lå rakk jeg å bli solbrent og Marie å bli stukket av en bie. Etter fire timer med bading og soling bestemte vi oss for å dra å se om det var noe interessant i butikkene. Det viste seg at butikkene stengte i de tider så vi handlet middag og gikk tilbake til campingen.

Marie fikk lest ut boka (veldig bra bok!) Har fått vasket klær, nå gjenstår det bare å se når klærne tørker...

Vi har bestemt oss for å lage middag i bilen i dag også siden det ikke fristet med restaurantmat i dag heller. Noe av det som er bra med å ha bobil er at man kan lage den maten man vil når man vil og hvor man vil. Etter fortært middag har vi forsøkt oss på spillet Tantrix som ingen av oss hadde forsøkt før, dette skal vi nok spille flere ganger ja.