torsdag 26. mars 2009

Rotorua til Matamata til Miranda

24 mars

Den store dagen var kommet! Vi skulle av sted å se på Hobbiton (området der hobbitene i Ringenes Herre bor) i Matamata. Kjøreturen fra Rotorua til Matamata var ikke så lang så vi tok det med ro og startet sånn i 10tiden.

En og en halv time senere var vi plutselig fremme i Matamata, vi hadde tenkt å stoppe å spise frokost men vi innsåg at det ikke var så langt dit vi skulle. En kan leve lenge på kjeks og juice J Vi kom frem litt over 11 og fikk parkert monsteret vårt nært en informasjon. Vi vil på denne! Og pekte på Hobbiton-brosjyren som det låg på disken. Ok, sa hun bak disken den første starter klokka 12. Vi diskuterte oss i mellom og fant ut at det var like greit. Så da gikk vi tilbake til bilen og flyttet den til et mer passelig sted og laget frokost.

Bussen kom utenfor informasjonssenteret ti minutt før vi skulle dra og ut kom en hyggelig gammel kar(lignet forørvlig litt på Bilbo). Han tok bilettene, spurte hvor vi kom i fra og spøkte litt med at Norge var langt vekke(NZ er spesialister på smalltalk). Så kom der en yngre dame og det viste seg at hun skulle være sjåføren vår mens den gamle mannen var guide og hadde vært det i syv år. Hobbiton låg litt utenfor sentrum men sjåføren fortalte oss om landskapet og om hvor de hadde filmet osv. Begynnelsen på turen startet der filmen startet, der Gandalf kommer inn med hest og kjerre og Frodo sier: ”You’re late!” hvor Gandalf svarer: ”A wizard is never late, nor is he early. He arrives precisely when he means to.” osv. På plassen der de filmet var det hengt opp noen bilder av hvordan de såg ut under filmingen så vi skulle kunne leve oss litt mer inni det. New Line var nemelig i gang med å rive hele Hobbiton siden det stod i kontrakten med grunneieren at alt skulle tilbake til original stand, men så kom det sånn uvær at filmselskapet lurte på om de kunne utsette rivingen noen måneder. Noe som var helt greit for grunneieren. Plustelig merket eierne at de fikk mange folk på besøk som ville se på filmsettet til denne enorme triologien. Så de søkte New Line om at de ikke reiv det, noe som de fikk i gjennom etter mye frem og tilbake.

Turen på Hobbiton var helt fantastisk. Mye grønt, stort fint vann, hauger og selsagt store tre! Det såkalte Party Tree var skikkelig enormt og låg perfekt ved innsjøen. Guiden var skikkelig flink og kunne mye om filmene, bøkene og området. Treet som var ved inngangen til huset til Frodo og Sam skulle i følge Tolkien være et eiketre, noe de ikke hadde. Det de gjorde da var å ta et annet tre litt lenger borte, saget det ned og satte det opp igjen ved Baggins huset! Tre studenter fra området hadde limt på(!) 250.000! blad fra Taiwan. Dette sier litt om detaljene Peter Jackson la i filmen. Etter å ha tørket av oss det meste av saueperlene fra skoene satte vi oss i bussen og dro til en gård litt lenger inne der vi skulle få se på hvordan de klippet sau :D Etter et imponerende show spurte sauebonden og der var noen frivillige i salen, der Marie og et par stykker rekte opp hånden. De fikk hver sin tåteflaske så åpnet han opp døren og ut som tre nydelige lam og fant flaskene rimelig fort!

Vi takket for oss og tok bussen tilbake til sentrum.

Etter omvisningen gikk vi litt rundt i sentrum og såg litt på butikkene og kiket etter souvenir og fant litt av hvert. Marie såg et skilt der det stod sushi på og ville bort og kjøpe sen lunsj. Da vi kom inn var det en stor disk med sushi på rad og rekke! Alt fra tofu til biff og selvsagt mange sorter fisk. Vi kjøpte oss noen biter hver og skulle finne en plass å spise dem. Vi fant ikke noe område i byen så vi bestemte oss for å kjøre noen kilometer for å finne en fin plass. (kjeks fungerer og som sen lunsj)

Det ble allerede bestemt i Matamata at vi skulle kjøre lenger nord for å finne en camp site som var litt bedre enn de som var i byen. Det var ikke sikkert noen av dem hadde internett og vi var allerede fire dager på etterskudd når det gjaldt bloggen. Så vi kjørte videre til en liten koselig plass som heter Miranda og fant en koselig camp site der. Siden dette var siste natten vår i bobilen måtte vi rydde litt og sortere hva som skulle kastes og hva som skulle beholdes, og fikk det pakket noenlunde ned.

Da vi var ferdig med pakkingen og ryddingen laget vi oss ”middag”, spilte et par omganger med Tantrix, og sovnet ganske fort etter det.